ЗВІТ 2019 рік

Надрукувати

Представляємо річний звіт про роботу, виконану у 2019 році, досягнуті результати та подальші перспективи.

1. У 2019 році було продовжено роботу в межах проєкту «Громадянська просвіта молоді на Сході України», реалізованого ГО «Молодь Сходу України» (керівник проекту – Оксана Ступак) за підтримки Представництва «Фонду Фрідріха Науманна за Свободу» в Україні.

У межах проєкту проведено три регіональні форуми:

І Регіональний Форум «Розвиток Донеччини за участі молоді» (березень 2019 р., м. Словянськ). У Форумі взяли участь понад 30 учасників: голови, заступники голів та члени громадських організацій, представники молодіжних центрів та платформ, студенти закладів вищої освіти та соціально активна молодь міст Слов’янськ, Краматорськ, Покровськ, Мирноград, Бахмут, Світлодарськ, Дружківка, Торецьк, Костянтинівка тощо. Учасники ознайомилися з ефективними інструментами та формами участі молоді в процесах прийняття рішень та впровадження позитивних змін у власні громади, ділилися власним успішним досвідом та труднощами, шукали шляхи їх розвʼязання. Було також організовано круглий стіл за участі представників місцевого самоврядування: Андрія Рубана, заступника міського голови м. Слов’янська, та Олександра Міщенка, очільника відділу в справах сім’ї, молоді та спорту Слов’янської міської ради. Результатом Форуму стала розроблена й обговорена з представниками органів обласного самоврядування та освіти (Золкіною Лілією Іванівною, начальницею Управління в справах сім’ї, молоді та національно-патріотичного виховання Донецької ОДА, Сорокіною Аліною, керівницею Донецького обласного дитячо-молодіжного центру, та Андрієм Гореславцем, очільником відділу з гуманітарних питань Краматорської міської ради) пропозиція до Стратегії молодіжної політики в Донецькій області.

ІІ Регіональний Форум «Можливості для молоді: навчання, стажування, волонтерство» (серпень 2019 р., м. Святогірськ). Під час форуму учасники з Донецької та Харківської областей:

  1. Дізналися про актуальні пропозиції щодо молодіжних проєктів, проходження стажування в закладах вищої освіти, волонтерства, обмінів та навчальних візитів в Україні та світі.
  2. Практикували англійську та німецьку мови під час Speaking club, обговорюючи цікаві питання для молоді: від досвіду мандрування світом до гендерної рівності та політичного устрою європейських країн.
  3. Набули знань щодо якісного оформлення резюме та заявок для молодіжних обмінів.
  4. Створили 5 відеороликів на тему «Європа починається з мене», у яких креативно представили своє бачення європейських цінностей та можливостей.

ІІІ Регіональний Форум Молодь та громадські об’єднання (жовтень 2019 р., м. Краматорськ). Під час форуму учасники:

  1. Дізналися про досвід молодіжних громадських об'єднань, особливостей їхньої діяльності в різних регіонах України.
  2. Дослідили моделі участі молоді в процесі прийняття рішень від маніпулювання до співробітництва.
  3. Набули знань щодо змістовного та цікавого наповнення молодіжних центрів.
  4. Проаналізували досвід молодіжних рад в Україні та визначили їхні можливості в процесі представлення інтересів молоді перед владою.
  5. Розробили та презентували проєкти: формування в дітей та молоді культури сортування сміття; облаштування покинутих споруд під молодіжні простори; організація профорієнтаційного табору, що допоможе учням визначити напрям навчання та майбутню професію; створення мобільного додатку, через який молодь може подати до місцевої влади свої пропозиції щодо розвʼязання нагальних проблем, розробки проєктів тощо.

Протягом березня-липня 2019 р. був реалізований проєкт «Посилення ролі молоді в управлінських процесах Донецького регіону» за підтримки Програми «U-LEAD p Європою» (автори проєкту – Ступак Оксана, Березка Софія, Шульга Тетяна). У межах проєкту було проведено тренінги: «Влада і молодіжна громада» (у містах Слов’янськ, Покровськ, Бахмут). Учасники з різних організацій, навчальних закладів дізнавалися про різні інструменти адвокаційних компаній, обговорювали міфи та факти реформ і децентралізації в країні.

Родзинкою для учасників тренінгів була унікальна можливість пройти стажування в департаментах Донецької облдержадміністрації протягом червня.

Зокрема, 9 найкращих учасників проєкту пройшли додаткове стажування в департаментах житлово-комунального господарства, охорони здоров’я, інвестиційного розвитку й управління в справах сім’ї та молоді Донецької обласної державної адміністрації. Обов’язковим елементом програми стажування було відвідування тренінгів особистісного розвитку та проєктного менеджменту, навчальна поїздка до м. Києва, екскурсії до Верховної Ради України (узяли участь 20 осіб).

На завершення проєкту було проведено круглий стіл за участі стажерів і представників департаментів, під час якого молоді учасники презентували власні проєкти розвитку Донецького регіону, а саме: Етнофестиваль «Серце Сходу» (Анжеліка Лях), «Екологічна стежка «Шлях Сарматів» (Даша Богданова), «Серія тренінгів для підприємців-початківців» (Анна Мамаєва), «Велокраматорськ» (Ігор Дзержинський), «Спортивно-патріотичні ігри з пейнтболу та страйкболу» (Ірина ВороноваВалерія Тищенко). Розробники проєктів одержали слушні поради й рекомендації, які надалі молоді активісти візьмуть до уваги.

2. У травні за програмою навчального візиту для представників громадських організацій східної України керований склад громадської організації відвідав Польщу.

Протягом 19-26 травня 2019 року група з 14 осіб: представники громадських організацій «Молодь Сходу України» (м. Слов’янськ), «Майстерня ідей» (м. Покровськ), Донбаського державного педагогічного університету, комунального закладу «Донецький обласний дитячо-молодіжний центр» (м. Краматорськ), ініціативної групи «Лідери змін» (Черкаська ОТГ) мали унікальну можливість долучитися до програми STUDY TOURS TO POLAND Польсько-американського фонду «Свобода», яку реалізує Фонд «Лідери змін» (м. Варшава, Польща).

У межах навчальної поїздки група мала зустрічі в меріях міст Глівіце, Дуброва-Горніча, Рибнік, Міколув, Цешинського повіту із мерами, їхніми заступниками, радниками, начальниками відділів освіти та відділів співпраці з громадськими організаціями, із старостою повіту. Цікавим фактом є витрати на освіту в малих гмінах з населенням 150-170 тис., що сягають близько 300 млн. PLN, із яких 2/3 – дотації, а 1/3 – із бюджету міста. При цьому всі освітні заклади мають сучасну інфраструктуру, мультимедійне обладнання, міцну спортивну базу.

Важливим був досвід співпраці громадських організацій та міського самоврядування. По-перше, низка гмін, таких як Глівіце, Рибнік, мають при меріях як структурний підрозділ Центри суспільної активності, які в окремих приміщеннях з усією необхідною матеріальною базою для навчання, роботи, зустрічей, концертів слугують ніби своєрідною «парасолькою» для громадських об’єднань міста й інкубатором для формування різних видів суспільної активності. Вони  надають на безкоштовній основі приміщення для заходів, власні шафи для зберігання речей, а також консультують об’єднання  з фінансових, юридичних, діяльнісних питань. По-друге, у всіх гмінах громадські організації на конкурсній основі реалізують «тверді» (інфраструктурні, наприклад, соляна кімната в парку) та «м’які» (концерти, фестивалі, тренінги, вистави, театри) проекти за бюджетні кошти. У середньому на проєкт виділяють не більше 50 тис. PLN.  Тим самим адміністрація міста делегує свої повноваження громадським організаціям, яких у середньому налічується близько 100 на місто. По-третє, досить потужним є волонтерських рух, участь у якому є не просто престижною, а й реально результативною: учні старшого шкільного віку за активну волонтерську діяльність отримують листи-характеристики, що зараховуються у вигляді додаткових балів під час вступу до ліцеїв та гімназій. По-четверте, громадські організації на законодавчому рівні мають право заробляти гроші, здійснюючи комерційну діяльність, соціальне підприємництво, проводячи платні освітні заходи тощо. Вражає різноманітність заходів ГО: від мобільної школи для дітей та молоді, «Пожежних добровольців» (молодіжні загони пожежників, спортивні змагання) до «Метоморфоз» для 10 жінок «синьйор» з організацією візажу, роботи стилістів, показу мод тощо. По-п’яте, при міських радах діє низка рад громадської користі, що об’єднують людей за інтересами (велоспорт, середня освіта, молодіжна політика або сеньйорів). До речі, молодіжні ради при мерії функціонують здебільшого як ради учнівського самоврядування, об’єднуючи молодь до 18 років.

Окремо відзначимо досвід гмін у запровадженні громадських та партисипативних бюджетів. На законодавчому рівні вже 2-й рік закріплена практика громадських бюджетів, що схожа з досвідом українських міст, проте цікаво, що, наприклад, в м. Дуброва-Горніча, 6-й рік використовують партисипативний бюджет, на який місто виділяє близько 6 млн. PLN: кожен мешканець має змогу запропонувати власну ідею проєкту, усі охочі з цього району голосують за будь-які 2 ідеї та за спільною домовленістю визначають ідеї, що будуть реалізовані, голосування проводять лише у разі, коли мешканці не змогли домовитися. Далі відділ при міській раді, що відповідає за цей напрям, провівши низку громадських обговорень, оформлює проєкт із бюджетом та передає на реалізацію у відповідний підрозділ. При цьому на сайті міста висвітлюють стан реалізації кожного проєкту. Так, у 2018 р. із 415 поданих ідей проєктів було втілено 70.

Ще одним цікавим фактом були проєкти з ревіталізації, коли старим занедбаним приміщенням, установам, що не працюють, давали нове життя. Наприклад, у м. Глівіце була відремонтована стара шахта, де зараз офісні приміщення для ІТ компаній, у м. Рибніку в приміщенні колишньої шахти – Індустріальний центр культури з музеєм, у м. Дуброва-Горніча стару фабрику планують реконструювати та зробити новий центр для міських активностей (Фабрику, сповнену життям), уже нині там проводять міські концерти й фестивалі.

Загалом усі учасники були вражені не лише підтримкою історичних пам’яток міст, культурної спадщини, відремонтованою інфраструктурою, але й наочним результатом упровадженого 30 років тому процесу децентралізації, коли гроші залишаються в містах, мешканці відповідальні за витрати міста, уміють їх рахувати та можуть впливати на розвиток своїх районів через прозорі механізми. Окрім того, 15 років у членстві Європейського Союзу – і маємо дружнього сусіда, ВВП якого зросло в 6 разів за роки незалежності.

Висновків члени групи зробили чимало і вже планують упроваджувати здобуті знання в роботі своїх громадських організацій та під час співпраці з органами міського самоврядування.

У червні 2019 р. відбулася «Лимонадна вечірка» за участі народного депутата, представників місцевого самоврядування та громадськості. Було окреслено коло питань щодо ревіталізації пам'ятника архітектури, що перебуває в занедбаному стані біля навчальних корпусів ДВНЗ "Донбаський державний педагогічний університет" за адресою: м. Слов'янськ, пров. Учительський, 6.

Серед питань, обговорених під час зазначеної акції, були такі:

- перспективи розвитку Донецького регіону (нардеп Олег Недава наголосив, що ключовим убачає об'єднання Донбасу, зокрема й через організацію спільних онлайнзаходів за участі молоді з підконтрольної та непідконтрольної територій);

 - започаткування конкурсу проєктів для громадських організацій (заступник міського голови Андрій Рубан (Andrew Ruban) зауважив, що відповідне звернення від ГО "Молодь Сходу України" буде розглянуте з подальшою можливістю прозорого фінансування конкурсу для ГО міста);

 - паспортизація пам'ятних місць, поступове та планомірне відновлення їх (очільниця відділу культури Марина Олійник вважає, що зазначений процес є, безперечно, важливим і потребує часу та фінансування);

 - створення на базі колишнього Будинку культури для глухонімих (пров. Учительський, 6) артпростору  чи Центру громадських організацій;

 - погляд молоді - місце для кіберспорту, спортивний майданчик чи патріотичний центр для дозвілля родини.

Наприкінці зустрічі Олег Недава запропонував зробити оцінку обсягу робіт для відновлення цієї пам'ятки архітектури, а Благодійний фонд Слов'янська «Мрія» запланував у подальшому орендувати будівлю для пошуку ресурсів на її відновлення.

3. Нагальною потребою XXI століття стає формування такого способу життя, який був би основою довготривалого, ощадливого, гармонійного розвитку суспільства. Це стосується системи цінностей, складової культурного світобачення кожної людини і суспільства в цілому, яка не залежить від економічних сплесків чи занепадів, у якій відображено захист і збереження природи, турботу про людину, її життя, дотримання її прав, які є такими ж важливими, як і саме життя.

Означене проблемне коло пов’язане зі сталістю поведінки особистості, тобто її прагненням до соціальної справедливості, безконфліктного та гармонійного життя зі світом. Це завдання досить складне і ставиться на віддалену перспективу.

На його виконання упродовж 2018 - 2019 р. у Слов'янську відбувалася акція, присвячена Всесвітньому Дню Землі. Всесвітній День Землі - це не стільки свято, скільки привід ще раз замислитися щодо проблем навколишнього середовища, проблем взаємин людини і навколишнього світу.

Мета акції, яка відбувалася на Соборній площі, - спонукати людей бути уважнішими до тендітного і вразливого навколишнього середовища планети Земля. Студенти роздавали перехожим листівки, виготовлені із використаного паперу, на яких були представлені малюнки дбайливого та недбалого ставлення до довкілля. Проводили соцопитування серед мешканців міста з приводу їхнього ставлення до Дня Землі, які сталі звички є в їхніх сімʼях щодо збереження довкілля. Аналіз відповідей дав змогу зробити висновок, що питання сталості бажаної поведінки є не тільки недостатньо дослідженим та розкритим, а й дуже актуальним і необхідним.

Саме для цього на базі загальноосвітньої школи №13 м. Слов’янськ Донецької обл. відбувся навчальний семінар-тренінг «Теорія і методика освіти для сталого розвитку» для працівників дошкільних навчальних закладів. У семінарі взяли участь вихователі, методисти та практичні психологи. Програма тренінгу передбачала ознайомлення зі змістом освіти для сталого розвитку, можливостями ощадливого споживання ресурсів (води, світла) в умовах дошкільного закладу та формування в дітей навичок раціонального споживання.

Учасники тренінгу мали змогу на практиці перевірити свої знання в запропонованих тренером ситуаціях. Практичне виконання тих чи тих завдань дало змогу зрозуміти поняття «сталий розвиток». Робота велася в групах за підтемами: «Допомога і підтримка», «Вода – наше спільне багатство», «Слово в подарунок». Практичні працівники жваво обговорювали задані вправи, давали корисні коментарі, ділилися особливостями власного досвіду роботи.

Щоб показати молоді важливість ощадливого ставлення до довкілля, протягом двох тижнів на факультеті дошкільної освіти та практичної психології в межах освіти для сталого розвитку тривала акція зі збору макулатури «Врятуємо дерева!». Під час акції молоді нагадували, що наша планета потребує допомоги, адже кожна тонна переробленого паперу економить 10 дерев, 1000 кВт електроенергії, 200 кубометрів води, іонізований кисень для 30 людей. Молодь активно брала участь у заході.

На постійній основі відбувається акція зі збору використаних батарейок «Батарейки, здавайтеся!». Було розміщено інформаційні плакати, у яких повідомляється, що утилізація однієї батарейки забруднює 20 квадратних метрів площі та 400 літрів води, а під час спалювання батарейок в атмосферу виділяються діоксини, які є дуже токсичними.

Крім цього, для молоді було відкрито науковий гурток «Технології сталого розвитку». Його метою є забезпечення високої якості життя нинішнього і майбутніх поколінь шляхом збалансованого соціально-економічного й екологічного розвитку, відтворення навколишнього природного середовища, раціонального використання природно-ресурсного потенціалу країни, забезпечення охорони здоров’я людини, її екологічної та соціальної захищеності. Досягнення цієї мети відповідає культурним і світоглядним цінностям нашого народу, в історії та традиціях якого завжди було бережливе ставлення до землі, води, рослинного і тваринного світу, природи загалом. Зміст занять гуртка покликаний сприяти розвитку в молоді творчих здібностей; формування креативного підходу до оновлення старих речей; виховання ощадливості та бережливого ставлення до довкілля. Особливе значення відводиться ознайомленню майбутніх педагогів із можливостями застосування цих знань у роботі з дітьми дошкільного та молодшого шкільного віку.

Усі зазначені заходи допомагають молоді оволодіти знаннями щодо виховання культури споживання в дітей. Це є запорукою виховання нового покоління дітей, що буде жити на засадах сталого розвитку.

4. У червні було реалізовано проєкт соціальної дії за підтримки Британської ради, керівником проєкту була Березко Софія. На базі дитячого навчального закладу «Струмочок» було створено сенсорну кімнату для підтримки психічного здоров'я дітей та профілактики ПТСР. Головна мета проєкту: підтримка психічного здоров’я та профілактика посттравматичного стресового розладу 120 дітей, їхніх батьків та 30 працівників дошкільного навчального закладу № 11 «Струмочок» через створення й обладнання кімнати SENSORYROOM. На сьогодні кімната працює. Від вересня практичний психолог закладу почав проводити систематичні психокорекційні та психопрофілактичні заняття, а також психодіагностику та психологічне консультування за запитом.

5. Молодіжний соціально-педагогічний загін «SOS» був організований для сприяння становленню проявів активної соціальної позиції молоді щодо формування умов, підготовки та організації соціально-значущої діяльності.

У вересні було проведено змагання з різноманітних адаптивних ігор та майстер-клас із малювання в Слов'янській спеціальній загальноосвітній школі-інтернаті І-ІІІ ступенів № 23 Донецької обласної ради.

У жовтні в Центрі соціальної реабілітації дітей-інвалідів Слов’янської міської ради проведено святковий майстер-клас «Жахливий Хелловін» (виготовлення та малювання разом із дітьми святкових гарбузів).

У листопаді цього року на базі державного вищого навчального закладу «Донбаський державний педагогічний університет» кафедра здоров'я людини і фізичного виховання разом із громадською організацією «Молодь Сходу України» провела ІV Регіональний інтегрований фестиваль культури і спорту «Разом ми зможемо більше», присвячений Міжнародному дню людей з обмеженими можливостями.

Упродовж чудового дійства можна було спостерігати за яскравими спортивними звершеннями і, найголовніше, побачити вияви мужності, життєстійкості та душевної щирості учасників.

Засновник і модератор фестивалю «Разом ми зможемо більше» професор Владислав Вікторович Дичко нагородив переможців кубками, медалями, грамотами. Сертифікати й пам’ятні подарунки отримали всі учасники фестивалю.

6. У травні 2019 року члени громадської організації провели в м. Слов'янську афілійовану (не)конференцію міні-EdCamp (організатор заходу Вікторія Гринько).

Мета проведення заходу: сприяти виробленню механізмів імплементації нового Закону «Про освіту», пошуку рішень з актуальних проблем сучасної педагогічної та психологічної наук, встановленню контактів між освітянами різних країн, обміну науковими результатами і дослідницьким досвідом у межах демократичного формату діалогу та вільного обміну досвідом за принципом give – get.

У заході взяли участь понад 256 осіб (жінки – 233 особи (91%), чоловіки – 23 особи (9%). Подія зібрала педагогів з Донецької, Харківської, Київської, Луганської, Львівської, Одеської, Кіровоградської областей. На захід було запрошено 24 експерти з різних куточків нашої країни.

Під час учительської паралелі кожен із присутніх мав змогу стати експертом та виступити перед однодумцями, охочих обирали голосуванням під час фасилітації.

У межах заходу було проведено благодійну акцію «Учительство – дітям», під час якої зібрано канцелярію для дітей соціально-реабілітаційного центру м. Слов’янська.

7. Креативний простір “INTENT”. У лютому 2019  в Україні стартував конкурс проєктів соціальної дії від Британської ради, де можна було отримати грант до 50 тис грн. Цей проєкт реалізовувала член організації Мазко Валерія спільно з ГО «Молодь Сходу України». Проєкт соціальної дії - створення креативного простору на базі університету - передбачає створення платформи комунікації між молоддю. Метою цієї платформи є: ⁃ показати перспективи розвитку та самореалізації в регіоні; налагодити комунікацію в цьому місті допоможе студентська рада університету. Запланована розробка тематичних заходів. За допомогою Британської ради проєкт був профінансований на 43 тис. грн.

8. 2019 рік став другим роком роботи ініціативної групи у складі ГО «Молодь Сходу України». Ініціативна група «Лідери змін» була створена в жовтні 2017 року, до її складу входять учителі, учні та батьки Черкаської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 1.

Протягом року було реалізовано низку проєктів, найбільш значущими серед яких стали:

Голова Стребіж Наталія  стала учасником навчальної поїздки Study tour to Poland. 3-х активних учасниць-школярок та голову ініціативної групи було запрошено на форум «Сила села», який відбувався в липні 2019 року м. Ужгород.

Тож громадська організація «Молодь Сходу України» виявляє свою активність у різних видах діяльності. Серед її учасників – активна молодь української Донеччини, яка прагне позитивних змін у державі і яка чітко усвідомлює, що джерелом і рушійною силою цих змін мають бути молоді громади та громадські організації. Підсумки роботи ГО за 2019 рік засвідчують, що її діяльність, безперечно, обʼєднує енергійну, креативну молодь, здатну вже сьогодні змінювати життя людей на краще і плідно працювати над цим у майбутньому.

Голова ГО «Молодь Сходу України»                                                                                                   О. В. Чередник